woensdag 4 april 2018

Jan Siebelink schrijft het Boekenweekgeschenk 2019


Jan Siebelink schrijft op verzoek van de Stichting CPNB het Boekenweekgeschenk 2019. Voor Siebelink is het de kroon op zijn werk en een prachtig geschenk voor zijn tachtigste verjaardag. Bij het grote publiek brak Siebelink door met zijn roman Knielen op een bed violen (2005, De Bezige Bij). Er werden 600.000 exemplaren van het boek verkocht en het werd beloond met de AKO Literatuurprijs en nominaties voor de Libris Literatuurprijs en de NS Publieksprijs.
Bestsellerauteur Jan Siebelink kijkt nu al reikhalzend uit naar de Boekenweek 2019. Siebelink: “Het Boekenweekgeschenk mogen schrijven is de bekroning van ruim veertig jaar schrijverschap. Deze opdracht, notabene in het jaar dat ik 80 ben geworden, ervaar ik als een enorme eer. Bovendien komt het op een goed moment: de saga over de kwekerij van mijn vader heb ik, denk ik, voltooid met mijn meest recente roman De buurjongen. Ik ben nieuwsgierig welk verhaal zich voor het Boekenweekgeschenk gaat aandienen. Het wonder van het schrijven.”
Jan Siebelink
Jan SiebelinkJan Siebelink (1938) is schrijver en essayist. Hij werd geboren in Velp, waar zijn vader een kleine bloemisterij had. Naast zijn baan als onderwijzer studeerde hij in zijn vrije tijd Franse taal- en letterkunde. Knielen op een bed violen is zijn grote roman, geïnspireerd op zijn jeugdjaren in Velp. De roman werd succesvol verfilmd met hoofdrollen voor Barry Atsma en Gijs Scholten van Aschat. In het najaar van 2015 verscheen de roman Margje, waarin Siebelink terugkeert naar het gezin uit Knielen op een bed violen. In 2017 bracht hij zijn meest recente roman, De buurjongen, uitTer gelegenheid van Siebelinks tachtigste verjaardag verscheen er in februari 2018 een schitterende ode aan de ziel van zijn schrijverschap, De bloemen van Jan Siebelink. 
Boekenweek 2019De Boekenweek vindt volgend jaar plaats van zaterdag 23 t/m zondag 31 maart en wordt vrijdagavond 22 maart traditioneel geopend met het Boekenbal. 

Geen opmerkingen: